top

Моторні масла: поради при виборі

maslaВід того, яке моторне масло ви вибираєте, багато в чому залежить стабільна робота двигуна автомобіля. До вирішення цього завдання потрібно поставитися з максимальною серйозністю. Але серйозно не означає складно.

Спробуємо це довести.

Для чого потрібно масло в двигуні?

Двигун внутрішнього згоряння - складний механізм, в якому одночасно рухаються і стикаються десятки деталей. Для плавної роботи йому потрібно масло, воно виконує відразу кілька функцій:

створює тонку плівку на поверхні деталей, що труться і перешкоджає їх зносу;
утримує продукти згоряння палива, не даючи їм осідати на деталях;
захищає від корозії;
охолоджує двигун під час роботи.

Якщо використовувати невідповідний масло, двигун може швидко вийти з ладу, і тоді буде потрібно тривалий дорогий ремонт. Навпаки, відповідне масло допомагає збільшити ресурс двигуна і знизити витрату палива.

А щоб підібрати масло було легше, ми сформулювали 4 головні пункти, які слід виконати при підборі масла.

Вивчіть рекомендації автовиробника

Найважливіший критерій при виборі масла - наявність допуску автовиробника.

Допуск, який потрібно саме для вашого автомобіля, можна дізнатися:

в сервісній книжці, що додається до машини;
у офіційного дилера.

Однак далеко не всі автовиробники мають власні допуски. Якщо для вашої машини він не передбачений, відразу переходите до наступного кроку.

Перевірте ліцензію масла за світовими стандартами: API, ILSAC, ACEA

Всі моторні масла отримують ліцензії по одній або кільком міжнародним класифікаціям. Для легкових автомобілів найпоширенішими є: API, ILSAC і ACEA.

Класифікація API

Історичним родоначальником всіх класифікацій по праву вважається Міжнародний американський інститут нафти, або API - American Petroleum Institute. Це одна з найбільших національних асоціацій, яка представляє всі аспекти американської нафтової і газової промисловості. Вимогам API підкоряються видобувні, переробні і нафтосервісних компанії, морські перевізники, оптові і роздрібні продавці.

Приклад стандартної маркування виглядає наступним чином: API SM, API CF або API SM / CF.

Перша буква завжди позначає тип двигуна:

S (spark ignition) - бензиновий;
C (compression ignition) - дизельний;
T (two-stroke) - для двотактних двигунів (мототехніка, моторні човни та ін.)

Друга літера вказує на експлуатаційні характеристики масел: чим далі буква за алфавітом, тим краще характеристики.

Дробная запис (наприклад, SL / CF) говорить про те, що це універсальне масло, яке можна використовувати і в бензинових, і в дизельних двигунах.

Першим ставиться той клас масла, який вказує на переважне застосування. Тобто основне призначення масла в прикладі (SL / CF) - для бензинових двигунів тому першим вказаний клас «S». Але виробник допускає застосування продукту і в дизельних моторах, які потребують масло рівня API CF.

Чим далі літера за алфавітом, тим пізніше був введений клас. Масла більш пізніх категорій API допускається використовувати в двигунах, яким були потрібні масла більш ранніх категорій. Це означає, що за рідкісним винятком кожна нова категорія замінює собою всі попередні випуски.

У класифікації пропущені три категорії - SI, SK і SO. Це зроблено навмисно. Категорія SI - щоб виключити плутанину з Міжнародною системою одиниць (фр. Système international d'unités, SI). А поєднання SK один з корейських виробників моторного масла використовує в якості назви.

Класифікація ILSAC

Наступна не менш важлива класифікація - ILSAC, International Lubricant Standardization and Approval Committee, він же Міжнародний Комітет по Стандартизації і Апробації Моторних Масел. Організація була створена, щоб посилити вимоги до виробників моторних масел для бензинових двигунів в рамках класифікації API.

Стандарт ILSAC додатково посилює вимоги до масла - воно повинно:

зберігати свої властивості при роботі в умовах підвищеного тиску;
сприяти економії палива;
підлягати фільтрації при роботі на знижених температурах;
мати знижену ступінь чаду;
містити менше фосфору в складі для продовження терміну служби каталізаторів;
мати меншу схильність до піноутворення;
мати знижену в'язкість.

На сьогоднішній день класифікація ILSAC включає 7 класів: GF-1, GF-2 і GF-3 (застарілі), GF-4, GF-5 і GF-6A / B. Чим вище цифра, тим більш сучасною клас. Всі масла, що випускаються з маркуванням ILSAC, є всесезоннимі і енергозберігаючими.

Свіжі стандарти ILSAC GF-6A / B з'явилися в травні 2020 року - вони врахували нові вимоги, що пред'являються до моторних мастил, в тому числі масла цих класів повинні захищати двигун від ефекту LSPI. Детальніше про цей феномен ми писали раніше.

Масла, що відповідають новим стандартам ILSAC GF-6A / B повинні:

захищати двигун від ефекту LSPI;
захищати ланцюг ГРМ від зносу і розтягування;
запобігати появі утворень високотемпературних про

тложеній на поршні і в турбокомпресорі;
зменшувати кількість утворень лакових відкладень і шламу.

Між собою нові класи відрізняються тим, що ILSAC GF-6B поширюється тільки на моторні масла класу в'язкості SAE 0W-16 і не має зворотної сумісності з маслами попередніх категорій API і ILSAC. Для використання масла ILSAC GF-6B автовласник повинен мати відповідні рекомендації в сервісній книжці свого автомобіля: в іншому випадку це може привести до негативних наслідків.

Класифікація ACEA

ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) - європейський аналог американської класифікації API. Поки між європейськими та американськими машинами з'являлося все більше відмінностей, стало очевидно, що єдиний стандарт не може задовольняти потреби різних компаній. Саме тому в 1996 році був розроблений стандарт АСЕА.

У актуальною сьогодні специфікації, датованій 2016 роком, мастильні матеріали діляться на категорії: A / B, C і E. Розглянемо кожну категорію окремо.

До 2016 року існували дві категорії: А і В, де А - масла для бензинових моторів і В - для дизельних.

Зараз їх об'єднали в одну категорію A / B. Такі масла підходять для бензинових і дизельних двигунів. У категорії 3 класу:

A3 / B3 - масла зі стабільною в'язкістю, призначені для застосування в високофорсованих двигунах;
A3 / B4 - масла, які використовуються у всіх ситуаціях, які можна застосувати до А3 / В3, а також в дизельних моторах з безпосереднім уприскуванням палива;
A5 / B5 - масла, які відрізняються високими енергозберігаючими властивостями.

У категорію З увійшли масла для ДВС, що відповідають новим європейським екологічним стандартам. Вони можуть працювати в двигунах з фільтрами саж і каталізаторами відновлення відпрацьованих газів. У категорії С виділяють п'ять класів: від C1 до C5.

До категорії Е відносяться масла для дизельних ДВС, що експлуатуються у важких умовах. В основному це велика спецтехніка: вантажівки, трактори, екскаватори.

Виберіть показник в'язкості за класифікацією SAE

В'язкість - важливий параметр моторного масла, який визначає його здатність до утворення захисної плівки на поверхні деталей, що труться. Класифікацію масел по в'язкісно-температурним властивостям запропонувало Спільнота автомобільних інженерів (SAE - Society of Automotive Engineers), звідси і відповідне позначення.

Згідно актуальною редакції SAE J300, виданої в січні 2015 року, виділяють три категорії масел:

зимові (маркування виду SAE 5W);
літні (маркування виду SAE 40);
всесезонні (маркування виду SAE 5W-40).

Відразу відзначимо: більшість масел на ринку - всесезонні, за дуже рідкісним винятком. Літні або зимові масла зараз майже не знайти.

Отже, візьмемо одну з етикеток: наприклад 5W-30 (для всесезонного масла, яке часто використовують автолюбителі).

Розшифрувати цю напис можна так:

Перше число в позначенні (5W) - це низькотемпературна в'язкість, яка означає, що холодний запуск двигуна можливий при температурі не нижче -35 ° С (тобто від цифри перед W потрібно відняти 40). Це мінімальна температура, при якій насос двигуна зможе прокачати масло по системі, не допустивши при цьому сухого тертя внутрішніх деталей. На роботу прогрітого двигуна цей параметр ніяк не впливає.

Якщо відняти від цієї ж цифри 35, то ми отримаємо мінімальну температуру «проворачиваємості» двигуна - то значення, при якому масло буде коректно працювати в ДВС. Зі зниженням температури масло стає густішим, і стартеру складніше провернути мотор при холодному запуску. Але це усереднений параметр. Реальна картина залежить від самого двигуна, а тому дуже важливо при виборі в'язкості не відступати від рекомендацій виробника авто.

Якщо ви живете в регіоні, де температура повітря взимку рідко опускається нижче -20 ° С, за цим параметром вам підійде практично будь-яке масло. Інше питання - в якому стані стартер і акумулятор авто. Якщо вони зношені, їм, безумовно, буде легше завести мотор при -20 ° С на маслі 0W-30, ніж на більш густому 15W-40.

Друге число в позначенні (30) - високотемпературна в'язкість. Це збірний показник, який вказує на мінімальну і максимальну в'язкість масла для цього класу при 100 ° С і HTHS при 150 ° С. Чим більше це число, тим вище в'язкість моторного масла при високих температурах. Добре це чи погано саме для вашого двигуна, знає тільки виробник автомобіля.

Вибираючи масло відповідно до класифікації SAE, варто врахувати і пробіг транспортного засобу. Якщо у вас порівняно нова машина, і пробіг становить менше 50% від планового ресурсу, підшипники будуть добре працювати і при низькій в'язкості. В цьому випадку вам підійде продукт категорії 5W-30 або 0W-20.

Якщо ж пробіг перевищує 50% від планового ресурсу, краще вибирати масло з індексом 5W-40 і вище. Це пояснюється тим, що в двигуні з порівняно високим ступенем зносу збільшуються зазори між деталями, тому має сенс використовувати більш в'язку мастило.

Вибираємо тип масла «по основі»: мінеральне або синт

етіческого

Міжнародна класифікація Американського інституту нафти (API - American Petroleum Institute) ділить всі вироблені базові масла на п'ять груп залежно від походження, кількості в них ненасичених вуглеводнів, сірки і властивого їм індексу в'язкості.

Масла I, II і III груп отримують безпосередньо з нафти і називають мінеральними. Відрізняються вони ступенем і способами очищення:

I - отримані методом селективного очищення і депарафінізації розчинниками нафти;
II - отримані за допомогою гідроочищення;
III - отримані завдяки процесам гідроізомеризації, гідрокрекінгу і каталітичної гідроізодепарафінізаціі.

При виробництві базових масел IV і V груп задіють технології органічного синтезу, тому їх відносять до синтетичних:
IV - масла на основі поліальфаолефінів (ПАТ);
V - масла на основі різних хімічних сполук, що не увійшли в попередні групи.

Що вибрати: «мінералку» або «синтетику»?

Ми присвятили великий матеріал процесу виробництва масел: як нафта стає маслом, як очищається і які переваги і недоліки має кожна група продуктів.

Головна перевага мінеральної основи - простий процес виробництва, низька ціна і широке поширення. Очевидні плюси «чистої синтетики» - унікальні температурні умови, при яких ці масла продовжують коректно працювати.

Синтетичні масла можна міняти рідше, проте коштують вони в 2-2,5 рази дорожче продуктів на мінеральній основі. Чистий «мінералка» вже мало використовується - це скоріше доля ретро-техніки; жоден автовиробник не має радитиме її для сучасних ДВС.

В результаті найпопулярнішими є суміші на основі базових масел II і III груп з різним ступенем домішок «чистої синтетики».

Для більшості нових автомобілів підійдуть добре очищені масла на основі базових масел II і III групи з правильно підібраним комплексом присадок. Чисту «синтетику» поки умовно віддамо в руки авто- і мотоспорту. А мінеральні масла I групи залишимо в минулому, або ж запропонуємо їх власникам олдтаймеров.

Чек-лист для підбору масла

 Ми склали чек-лист, який допоможе вибрати моторне масло:
Найважливіший критерій - допуски виробника автомобіля. Знайти їх можна в сервісній книжці, що додається до машини. Якщо її немає, уточніть інформацію у офіційного дилера вашої марки авто.
Перевірте необхідну ліцензію моторного масла з міжнародних категоріям API, ACEA і ILSAC.
Виберіть необхідний показник в'язкості моторного масла по SAE. Він повинен знаходитися в діапазоні, який рекомендований автовиробником. Також в'язкість повинна відповідати умовам експлуатації.
Виберіть тип масла: синтетичне, напівсинтетичне або мінеральне.

Синтетичні володіють найкращими характеристиками, але дорожче інших. Мінеральні - самий бюджетний варіант, однак таке масло вимагає більш частої заміни.

Компромісний варіант - напівсинтетичні масла. Вони коштують дешевше синтетичних, але при цьому значно перевершують мінеральні по експлуатаційним параметрам.

Ці кроки допоможуть підібрати масло для всіх типів двигунів. При цьому зовсім не потрібно тримати в голові, що означає кожна маркування по API, ACEA, ILSAC - досить з'ясувати, який клас рекомендований для вашого автомобіля.