top

Автомобільні акумулятори: як правильно підібрати модель на заміну старої?

Якісна батарея при правильному обслуговуванні прослужить 5-7 років. Однак, коли виникає необхідність купити нову АКБ, багато водіїв відчувають себе розгубленими. Адже вибрати акумуляторну батарею буває непросто. Нове джерело струму повинен відповідати багатьом параметрам, таким як розміри, потужність, розміщення клем і інші. Розглянемо їх більш детально.

Ширина, довжина і висота акумулятора - перше, що Вам потрібно заміряти перед покупкою. АКБ повинна щільно поміститися у відведеному їй місці. Занадто велика батарея може просто не влізти в свою шахту. Крім цього, виробником транспортного засобу передбачені спеціальні кріплення. Вони розраховані на певний розмір акумулятора.

Пам'ятайте, від правильно обраного розміру залежить надійність кріплення. Пережимати АКБ ні в якому разі не можна. Це може спровокувати тріщини в корпусі з усіма небезпечними наслідками. Якщо акумулятор більше не буде закріпленим, удари і вібрації можуть завдати шкоди як самій батареї, так і деталей авто.

Тісно пов'язаний з розміром параметр - тип кріплення акумулятора до корпусу авто. Тут є всього два найпоширеніші варіанти: верхнє і нижнє.

- Верхнє передбачає закріплення батареї зверху планкою. Її прикручують до двох шпильок.

- Нижня відбувається за допомогою так званої «спідниці». На дні АКБ є спеціальні виступи. За них чіпляється пластина, яка і тримає акумулятор на своєму місці.

 

Акумуляторні клеми - штирі, до яких приєднують електричні дроти автомобіля. Зазвичай вони розташовані зверху батареї іноді - з боку. Щоб уникнути зайвої плутанини, плюсова клема завжди має більший діаметр. Акумуляторні батареї можуть мати два типи полярності:

- пряма (+/-);

- зворотна (- / +).

Для авто європейських виробників більш типова зворотна полярність. Тим часом авто, виготовлені на пострадянському просторі, мають пряму полярність.

Від правильної комбінації плюса і мінуса залежить, чи зможете Ви взагалі встановити акумуляторну батарею. Якщо АКБ не відповідає полярності, то довжини проводів може бути недостатньо, щоб дістати до клемника.

Конструктивні особливості авто диктують вимоги до всіх його складових частин.

Тому не дивно, що акумулятори для автовиробників з різних частин світу можуть відрізнятися. Ці відмінності стосуються в основному корпусу АКБ. Розрізняють такі типи:

- Європейський. Переважає верхнє кріплення. Клеми поглиблені в корпус, іноді прикриті спеціальною кришкою.

 

- Азіатський. Такі акумулятори вище і іноді вже європейських. Характерно верхнє кріплення. Клеми виступають за межі корпусу

- Американський. У той час як в більшості АКБ контакти розташовані на кришці, для американських авто виготовляють батареї з клемами на передній стінці. Іноді в них додатково може бути ще й інша пара клем.

 

Ємність акумулятора - дуже важлива характеристика. Від неї залежить, скільки часу без підзарядки в автомобілі зможуть працювати автомагнітола, освітлення, реєстратор і, найважливіше, - скільки разів заведеться авто.

Ця фізична величина вимірюється в ампер-годинах (А • год). На етикетках акумуляторів вона може позначатися також латиницею, наприклад 70 Ah. Фактично ємність - це запас енергії, який та чи інша батарея може віддати за певний час.

Від чого ж залежить вибір ємності акумулятора? - Загалом можна сказати, що більш потужні двигуни вимагають АКБ з високими показниками ємності. Споживання електроенергії також залежить від типу двигуна (бензин або дизель), наскільки автомобіль багатий електронікою.

Фахівці рекомендують при покупці акумулятора вибрати модель на 2-5 А • год більше, ніж у батареї заводської комплектації. Однак, навіть якщо дозволяє місце під капотом, не варто ставити АКБ зі значно вищої ємністю. Якщо нова батарея буде перевершувати ємність попередньої більш ніж 15-20%, генератор не встигатиме заряджати акумулятор. Як наслідок - передчасне «старіння», вихід з ладу.

Всі автомобільні акумулятори мають схожу будову і принцип роботи. Пластиковий корпус АКБ розділений на кілька частин. У кожній з них є група свинцевих пластин, які взаємодіють з кислотою. Позитивно і негативно заряджені пластини, з'єднані послідовно або паралельно, чергуються. Така конструкція є типовою для всіх свинцево-кислотних батарей. Важливими відмінностями в акумуляторах є:

- покриття електродів (пластин);

- стан електроліту (рідкий або гелеобразний).

Від домішок в свинцевих пластинах залежить якість і цінова категорія акумулятора. Найпопулярнішими серед українських водіїв є так звані кальцієві батареї, що належать до середнього і вищого цінового сегменту. Пластини виготовляються з кальцієвим покриттям (відбивається на етикетці Ca / Ca). Додатково в сплаві можуть бути і інші елементи: селен, срібло та ін.

Всі перераховані вище типи АКБ заповнені рідким електролітом. На зміну цим джерелам струму

 

 

 

 

 

Всі перераховані вище типи АКБ заповнені рідким електролітом. На зміну цим джерелам струму поступово приходять AGM батареї з абсорбованим гелеподібним електролітом. Їх ще іноді називають гелевими, що не зовсім коректно. AGM акумулятори мають такі переваги:

- Краще справляються з циклічними навантаженнями (для водіїв, які часто стоять в пробках і зупиняються на світлофорах). Функцію start-stop також підтримують EFB акумулятори - одна з новітніх розробок з оптимізацією витрат палива.

- Повністю не обслуговуються.

- Високі експлуатаційні характеристики.

Разом з тим технологія AGM має найвищу на ринку вартість.