top

Що таке ремінь ГРМ і чому він важливий в будь-якому авто

grmЩо таке ремінь ГРМ, чому він важливий, і що потрібно знати про ремені ГРМ

Зізнайтеся, ви ж не раз ставили лайки смішним ДІФКУ «коли порвався ремінь ГРМ, але не загнув клапана» в соцмережах? І навіть якщо немає, то напевно чули, що обрив ременя ГРМ - це страшний сон автовласника. У цій статті пропонуємо розібратися чому це правда, а не жарти з соцмереж.

 

Для чого потрібен ремінь ГРМ на автомобілі

Основна функція ременя ГРМ (газорозподільного механізму) - це синхронізувати роботу коленвала розподілвалів. Саме ремінь ГРМ робить так, щоб клапана і поршні не зіткнулися один з одним. Ремінь ГРМ знаходиться зовні двигуна, закритий захисним кожухом і огинає різну кількість шківів, в залежності від конструкції двигуна. Як мінімум це натягувач, який гарантує коректну роботу ременя ГРМ. Але в сучасних двигунах, де в обмеженому просторі потрібно впихнути побільше агрегатів, ремінь ГРМ захоплює шківи ще й додаткового обладнання. Найчастіше це водяний насос (він же помпа), який відповідає за охолодження двигуна. Але можуть бути і інші агрегати.

 

І ще трохи теорії. Крім ременя ГРМ на деяких двигунах може використовуватися ланцюг ГРМ - наприклад, Фіат Добло 1.3 Мультіджет або Опель Астра G, з мотором 1.4 Z14XEP. Її переваги - більш міцна і ходить в кілька разів довше. Недолік - в кілька разів дорожче і складніше в установці.

 

Сам ремінь ГРМ виглядає як гумове кільце певного діаметру, з зубцями на внутрішній поверхні. Незважаючи на те, що на ремені виробником може бути нанесено маркування з напрямком установки, ремінь ГРМ не має заданого напрямку обертання - тобто його не можна встановити «задом наперед». Стрілки важливі для установки по мітках  коленвала. Для того, щоб ремінь ГРМ був встановлений правильно і забезпечував коректну роботу двигуна, його потрібно встановити чітко по мітках на самому ремені і на шківах коленвала. Ось, щоб не плутатися з мітками на ремені і малюються стрілочки. Так ми плавно підійшли до питання заміни ременя ГРМ.

 

Коли міняти ремінь ГРМ

Чіткої відповіді на це питання немає - кожен автовиробник дає власні рекомендації. Наприклад, ремінь ГРМ Рено Меган 3 1.5 dci потрібно міняти через 150 000 км. А ремінь ГРМ у Ford Focus 2 з бензиновим мотором 1.6 літра - 160 000 км або 8 років. І це теж важливий нюанс - іноді для автомобілів з маленькими пробігами ремінь ГРМ потрібно міняти не по кілометражу, а за віком. Тому що з часом структура ременя руйнується - він просто старіє і може вийти з ладу. Але не у всіх автомобілів інтервали заміни такі довгі. Наприклад, у Hyundai Accent 2008 року 1.4 ремінь ГРМ потрібно починати перевіряти з 60 000 км і точно замінити на позначці 90 000. У Шевроле Лачетті з мотором 1.8 F18D3 - через 60 000 км.

 

Тут дамо важливу пораду. Якщо ви купили старий автомобіль - то треба замінити не тільки всі фільтри, але ще і ремінь ГРМ, причому разом з усіма роликами / натяжителями і водяним насосом. Тому що неможливо встановити, коли вони змінювалися, а наслідки виходу з ладу можуть бути дуже серйозними. Відмовлятися від цієї операції можна, тільки якщо у вас є достовірні відомості про ресурс запчастин, яким ви можете довіряти на 100%. Тому що економія може обійтися набагато дорожче.

 

Що буде, якщо порветься ремінь ГРМ

Наслідки обриву ременя ГРМ дуже серйозні. Якщо повернутися до теорії, то стане зрозуміло - відразу ж після того, як ремінь перестає синхронізувати роботу распредвала і коленвала, вони починають обертатися самі по собі. З огляду на кількість обертів двигуна, в лічені секунди це призводить до того, що поршні і клапани, які зазвичай рухаються так, щоб не перетинатися один з одним, «зустрічаються» в камері згоряння. Підсумок - менш міцні клапани деформуються. Це і називається «загнув клапана». Хоча тільки цими деталями справа не обмежується.

 

Якщо трапився обрив ременя ГРМ, то капремонту двигуна вже не уникнути. Якщо зіставити витрати на заміну ременя ГРМ, навіть в комплекті з роликами і водяним насосом, це в десятки разів дешевше, ніж капремонт. Запобігти такій ситуації досить легко.

 

Не ігноруйте інтервали заміни автовиробників. Навіть якщо вам або вашим механіку здається, що ремінь «ще походить», його краще замінити.

Проводьте огляд ременя ГРМ при кожному ТО. Так ви або ваш механік зможете знайти проблему заздалегідь (наприклад, тріщини).

Якщо ви експлуатуєте машину інтенсивніше звичайного (підробляєте в таксі, багато їздите у відрядження на особистому авто і т.д.), то міняйте ремінь частіше. Інтенсивна експлуатація призводить до перегріву, а це руйнує структуру.

Звертайте увагу на роботу двигуна і ременя. Сторонні звуки або помітне биття ременя можуть свідчити про проблеми з ГРМ.

Міняйте ремінь ГРМ разом з роликами і натяжителями. Більшість виробників запчастин продають всі необхідні запчастини в одному зручному комплекті. Є комплекти ГРМ з водяними помпами - їх можна купити, якщо інтервал заміни ГРМ збігся з заміною насоса. Або автовиробник рекомендує міняти все разом.