top

Міфи про моторну оливу,які ми спростували

maslomotor11 міфів про автомобільну моторну оливу

Тема моторної оливи у автомобілістів завжди, і особливо взимку, викликає багато питань і часто провокує цікаві дискусії. Існує дуже багато думок: яка моторна олива на зиму краще, як часто треба його міняти влітку та взимку тощо. При цьому багато думок помилкові, і не мають нічого спільного з реальним життям.

 

Помилки та міфи про моторну оливу, яким вірять водії
Щоб допомогти водіям краще розібратися в особливостях експлуатації моторної оливи, ми вирішили зібрати найпоширеніші міфи, пов'язані з моторною оливою та розвінчати їх.

Міф 1. Оливу взимку не треба міняти, якщо машина практично не експлуатується
З подібним стикаються багато хто, коли машина більшу частину часу в зимовий період просто стоїть у гаражі. І багато хто впевнений, що якщо не їздити, то масло міняти не треба. На жаль, це не так, тому що будь-яке моторне масло, залите в автомобільний двигун, завжди втрачає свої властивості. І відбувається це швидше, ніж, якби воно зберігалося у запечатаній каністрі.

Пов'язано це з тим, що масло стикається з повітрям, що призводить до його окислення. В результаті олива може дуже швидко зіпсуватися. Також не варто забувати і про те, що в двигуні мастило постійно контактує з металевими сплавами, в результаті виникає хімічна реакція, яка також негативно впливає на склад та властивості моторної оливи. Тому рекомендується міняти масло регулярно, навіть якщо автомобіль не експлуатується, а не лише з урахуванням пробігу.

 

Міф 2. Взимку масло холодне, як і двигун, тому його треба рідше міняти
І це твердження також є помилковим. Навіть якщо ви майже не використовуєте машину взимку, тобто двигун нормально не прогріватиметься, то все одно за таких умов експлуатації в маслі постійно буде накопичуватися волога та осад, який залишається після згоряння палива (завжди є домішки, які не можуть згоріти до кінця) . Це спричиняє утворення низькотемпературних відкладень. Якщо ж машина використовується регулярно, то температура в двигуні підніматиметься і мало чим відрізнятиметься від інших сезонів. Тобто в будь-якому випадку взимку оливу треба міняти.

Міф 3. Не обов'язково лити норму оливи, вистачить і мінімуму
Багато хто думає, що в мастилі мотора бере участь набагато менше оливи, ніж рекомендується заливати, тобто можна використовувати навіть мінімум, нічого не станеться. Це також неправда. Якщо масла в моторі мало, то кратність його обміну різко зросте, що призведе до прискорення зносу деталей двигуна. Це дуже негативно позначається на робочому стані двигуна і скорочує його робочий ресурс, тому заощаджувати на кількості оливи – не найкраще рішення.

Міф 4. Моторне масло ніяк не впливає на охолодження двигуна, для цього є антифриз
Якщо всі думають, що масло повинне тільки змащувати деталі двигуна, знижуючи тертя та збільшуючи робочий ресурс двигуна, то вони помиляються. Основних завдань у будь-якого моторного масла як мінімум 4:

Забезпечення легкого пуску двигуна - масло необхідно для того, щоб забезпечити при холодному пуску хорошу прокачування, а також змащувати деталі, щоб при високому навантаженні вони менше зазнавали механічних пошкоджень.
Забезпечення мастила всіх деталей двигуна - це основна функція масла, яке покликане захистити двигун від тертя, а також забезпечує захист від корозії.
Нейтралізація різних агресивних компонентів - всі знають, що під час експлуатації двигуна залишаються деякі продукти згоряння палива, які негативно впливають на деталі двигуна. Масло забезпечує їхнє вимивання та видалення через масляний фільтр, гарантуючи мотору додатковий захист.
Відведення тепла - коли під час роботи деталі двигуна сильно нагріваються, то мало необхідно для забезпечення надійної роботи агрегату в зоні циліндропоршневої групи та картері. Це відбувається завдяки тому, що мастило зазвичай має високі показники термічної та термоокислювальної стабільності.

Якщо ж машина експлуатується дуже активно з щоденними поїздками та стоянням у міських пробках, то пробіг також може виявитися не таким вже й великим, але робота двигуна в мотогодинах може виявитися солідною. У таких умовах показання одометра рекомендується множити на два, щоб визначити оптимальний час заміни масла.

Якщо ж автомобіль проїжджає довгі відстані по заміських трасах, то йому найліпше міняти масло треба з урахуванням показань одометра, приблизно через кожні 15 тисяч кілометрів.

Міф 5. Чим вище в'язкість оливи, тим нижче буде знос двигуна
Це дуже поширена серед водіїв помилка. Звичайно, очевидний факт, що чим вище в'язкість, тим шар мастила буде товстішим, що істотно знижує інтенсивність механічного зносу деталей у процесі експлуатації. Але є й інший бік медалі. Чим товстішим буде масляний шар, тим тепло від поршня буде відводитися гірше, він почне перегріватися і розширюватися. Це призведе до збільшення показників тертя, його може навіть заклинити. Тобто завжди при виборі оливи керуватися треба рекомендаціями виробника транспортного засобу. Воно не повинно мати дуже високої чи низької в'язкості. Воно повинно мати оптимальну для конкретного двигуна в'язкість з урахуванням особливостей його конструкції.

Міф 6. Під час холодного пуску олива 0W-30 або 0W-40 будуть поводитися однаково
Це також не вірне твердження, так як перша цифра в маркуванні не говорить про конкретне значення в'язкості в мороз, цей показник просто обмежує максимальне значення в'язкості. На практиці при низькій температурі в'язкість оливи 0W-30 може виявитися навіть нижчою, ніж у аналогів з маркуванням 0W-40. Пояснити це можна тим, що у "тридцятки" має певний запас міцності, який не дає їм опускатися до екстремальних значень, і він вищий, ніж у "сороковки". Отже, щоб у мороз запустити мотор було простіше, віддавати перевагу кращим маслам 0W-30, вони будуть працювати в таких умовах стабільніше і надійніше.

Міф 7. Міняти моторне масло треба виключно за показаннями одометра
Це теж неправильне твердження, оскільки якоїсь жорсткої прив'язки до показань одометра немає. Дуже багато тут залежатиме ще й від особливостей експлуатації автомобіля.

Наприклад, якщо їздити лише іноді на дачу, не проїжджаючи за весь сезон і тисячі кілометрів, то тут заміна оливи залежатиме не від показань одометра, а від часу, тобто орієнтуватися доведеться на календар. Змінювати масло рекомендується не рідше одного разу на рік.

 

Міф 8. Для автомобілів конкретних марок підходять моторні оливи тільки певних брендів
Насправді, бренд не найважливіше при виборі оливи. Звичайно, конкретну марку може рекомендувати продавець, але ж ви повинні розуміти, що відповідальність за будь-яке рішення тільки на автовласника.

Кожен автовиробник у сервісній книжці обов'язково пише всі необхідні специфікації та допуски, і саме цим параметрам має відповідати оливи. яке буде залито в двигун. Зокрема, мастило має відповідати встановленим нормам за показником в'язкості, рівнем експлуатаційних властивостей API, ACEA, ILSAC або вимогами конкретного виробника.

Тобто бренд не може бути вирішальним фактором, так, звичайно, найкраще вибирати продукцію перевірених марок, але в першу чергу моторне масло повинно мати оптимальні для автомобіля робочі параметри. Бренд це останній пункт при виборі продукту.

Міф 9. Якщо двигун справний, то доливати масло між техобслуговуванням не треба
А ось тут все навпаки. Мотор не тільки може потребувати доливу оливи, часом йому це вкрай необхідно. Оптимізація конструкції сучасних двигунів призвела до скорочення розмірів їх основних елементів. І щоб у такій ситуації поршні зберігали свою колишню міцність, виробникам іноді доводиться заощаджувати на дренажних отворах. Це призводить до того, що масло гірше відводиться та згоряє.

 

Є ще один негативний наслідок скорочення обсягу сучасних двигунів – наявність турбокомпресора. Це призводить до зростання навантажень, та й самі подібні агрегати вимагають додаткового мастила. Тобто це знову призводить до зростання витрати моторного масла навіть при повністю справному моторі.

Міф 10. Не існує поділу олів по зольності
Саме навпаки — існує. Є навіть особливий термін SAPS. Він характеризує вміст у складі оліви сульфатних зол, сірки та фосфору.

Mid SAPS та Low SAPS — оливи із середнім або низьким рівнем зольності, вони призначені для використання в автомобілях, які обладнані спеціальними системами для мінімізації токсичності відпрацьованих газів та додатковими каталітичними нейтралізаторами, які продовжують їхній ресурс.

Full SAPS — повнозольні оливи, для цього характерні високі миючі здібності та висока стійкість до використання палива низької якості.

Крім того, не варто забувати про те, що деякі сполуки сірки та фосфору можуть входити до складу деяких популярних присадок: антифрикційних, антиокислювальних, протизносних. Всі ці класи вже враховані за європейської класифікації АСЕА. Наприклад, якщо на упаковці позначено маркування ACEA Ax/Bx, це говорить про його приналежність до олив з високою зольністю, а якщо вказано ACEA Cx — то до олив середньої та низької зольності.

 

Міф 11. Якість масла визначається його ціною: що дорожче, то краще
Не зовсім правильне твердження, оскільки формування ціни впливає дуже багато чинників. Якщо говорити про імпортну продукцію, то там дуже великий відсоток у фінальній вартості складає доставка, митні  мита. Впливає також курс валют. Тобто, очевидно, що за рівних початкових показників якості імпортні оливи будуть дорожчими за вітчизняні.

Також на вартість впливають конкретні функціональні параметри оливи. І не завжди найдорожчий варіант – найкращий. Олива завжди повинна відповідати тому, що вимагає виробник автомобіля. Наприклад, не рекомендується використовувати оливу з низькою зольністю для двигунів, що не мають системи доочищення вихлопних газів. Особливої користі це не принесе, ви лише витратите зайві гроші.